Undrar du något?

Vanliga frågor och svar


Frågor om
årliga besök  |  saneringen  |  produkter  |  diskbänksavskiljaren

 

Frågor om ditt årliga besök

Kan vi boka en dag eller tid för besöket?

I dagsläget kan vi tyvärr inte erbjuda tidsbokning för våra servicebesök, då vi aldrig vet hur länge ett besök kommer att ta pga. trafikförhållanden, väntetider eller oförutsedda händelser på plats. Vi vill att du ska uppleva vårt besök som professionellt och noggrant.

Finns det ett avtal för miljöservice?

Nya kunder kan teckna våra förmånliga paketavtal (Link zur Seite Tjänster/Servicepaket). Utöver det har vi ramavtal med de flesta stora tandvårdskedjor. På sikt kommer vi även vilja teckna avtal med samtliga kunder. Vi kommer att höra av oss till er i god tid innan för att planera in besöket på er klinik. När vi kontaktar er kan ni välja vilka tjänster som ska utföras vid vårt besök (gäller ej avtalskunder med fasta tjänster).

Kan ni skicka ut behållare för stickande/ skärande/ smittförande, komposit mm.?

Absolut. Ladda ner vårt beställningsformulär, fyll i det och mejla det till info@swedenrecycling.se eller fyll i vår online-beställningsformulär.

Vi har inte fått någon avfallsrapport för förra året, kan ni skicka den till mig?

Självklart. Kontakta oss, så mejlar vi ut din rapport inom kort. 
 

Frågor om saneringen

Vi har fått ett föreläggande om sanering från kommunen. Hur går vi vidare?

Vänligen fyll i saneringsunderlaget och mejla det till oss, så återkommer vi med en offert och vidare information om de olika delarna gällande en sanering.

Kliniken kommer att byta ägare, måste den saneras?

Det beror på vad köparen och säljaren har kommit överens om angående saneringsansvaret, samt när kliniken sanerades senast. Vi rekommenderar en driftsanering vid överlåtelse. Mer information borde finnas i ditt överlåtelseavtal.

Vad behöver jag som tandläkare göra inför en sanering?

Först behöver du anmäla saneringen till kommunens miljöförvaltning (du kan använda vårt saneringsunderlag och skicka ett ex till miljöförvaltningen och ett till oss). Kom ihåg att deras handläggningstid kan vara upp till 6 veckor (ibland längre) och du behöver deras tillstånd innan saneringen kan genomföras. Mejla underlaget till oss tillsammans med en rörritning, så återkommer vi med en offert. När offerten är godkänd av dig och miljökontoret har fattat ett beslut om saneringen, kan vi komma överens om en tid. Vi behöver en kopia av miljökontorets beslut innan vi kan genomföra saneringen.

Sköter Sweden Recycling rapporteringen till kommunen efter saneringen?

Verksamhetsutövaren och miljöförvaltningen på din kommun får en kopia av saneringsrapporten.

Klarar mina rör en sanering?

Detta kan vi inte svara på utan att ha undersökt dem. Vänligen kontakta oss för en besiktning med rörfilmning.
 

Frågor om våra produkter

Kan jag beställa Recyclean från er?

Vänligen kontakta din återförsäljare för att beställa Recyclean. Vi är tillverkare och säljer den inte.

Jag vill veta mer om PureMotion sugsystemet.

Det tillverkas av vårt tyska huvudbolag medentex. Kontakta vår tekniska chef Germund Hörberg eller fråga din återförsäljare.

Varifrån kan jag beställa reservdelar till mitt gamla Flex system, mitt amalsed system eller mitt PureMotion system?

Vänligen kontakta din återförsäljare om du behöver reservdelar.

Frågor om diskbänksavskiljaren

Varför blir det vatten stående i diskhon där vi har en amalgamavskiljare?

Varje avskiljare är avsedd och certifierad för ett speciellt vattenflöde. Vår avskiljare SRAB 99D är godkänd för en flödeshastighet av 3l/min. Därför kan det ta lite tid innan allt vatten har runnit ut från diskhon. Om det inte rinner ut alls kan det vara stopp i avloppet eller avskiljaren. Ring oss då och vi kan skicka ut en SRAB 99D som du själv kan byta ut. Om problemet fortfarande kvarstår bör du ringa din tekniker.

Det läcker vatten från utjämningskärlet som sitter under diskbänken. Vad ska vi göra?

I de flesta fall betyder det att det är stopp någonstans. Om stoppet sitter i utjämningskärlet så ska det rengöras och slammet sparas i en behållare med lock till vårt nästa besök. Om stoppet sitter i slangen så kan man lossa den från avskiljaren, avlägsna stoppet och spara innehållet i en behållare med lock till vårt nästa besök. Om det är stopp i SRAB 99D så skickar vi gärna ut en avskiljare för utbyte.