Vanliga frågor och svar (FAQ)

Frågor om miljöservicen

När kommer ni till vårt område för miljöservice?

Vi har sammanställt en körlista där du kan se när ungefär vi ska befinna oss i vilket område. Avvikelser kan förekomma.

Kan vi boka en dag eller tid för miljöservice?

I dagsläget kan vi tyvärr inte erbjuda tidsbokning för vår miljöservice då vi aldrig vet hur länge ett besök ska ta pga. väntetider eller oförutsedda tilläggstjänster på plats. Vi vill att du ska uppleva vårt besök som professionellt och omfattande.

Finns det ett avtal för miljöservice?

Nej, men vi kommer att höra av oss till er i god tid innan det planerade besöket enligt körordningen för att planera in besöket på er klinik. När vi ringer er kan ni välja vad vi ska göra på vårt besök (gäller ej Folktandvården).

Kan ni skicka ut behållare för stickande/skärande/smittförande, komposit mm.?

Ja. Vänligen fyll i vår kontaktformulär så återkommer vi med priser och mer information.

Vi har inte fått någon avfallsrapport för förra året, kan ni skicka den till mig?

Vänligen mejla oss och ange ditt kundnummer så ska vi skicka iväg din rapport omgående.

Frågor om saneringen

Vi har fått ett föreläggande om sanering från kommunen. Hur går vi vidare?

Vänligen fyll i offertunderlaget och mejla det till oss, så återkommer vi med en offert.

Kliniken kommer att byta ägare, måste den saneras?

Det beror på vad köparen och säljaren har kommit överens om angående saneringsansvaret. Vi rekommenderar en driftsanering vid överlåtelse. Vänligen titta i ditt överlåtelseavtal för mer information.

Vad behöver jag som tandläkare göra inför en sanering?

Först behöver du anmäla saneringen till kommunens miljöförvaltning. Kom ihåg att deras handläggningstid kan vara upp till 6 veckor och du behöver deras tillstånd innan saneringen kan genomföras. Sedan ska du fylla i vårt saneringsunderlag och mejla det till oss tillsammans med en kopia av anmälan och en rörritning, så återkommer vi med en offert. När offerten är godkänd av dig, kan vi komma överens om en tid för saneringen. Vi behöver en kopia av miljökontorets beslut innan vi kan genomföra saneringen.

Sköter Sweden Recycling rapporteringen till kommunen efter saneringen?

Verksamhetsutövare och miljöförvaltningen på din kommun får en kopia av saneringsrapporten.

Klarar mina rör en sanering?

Det kan vi inte svara på utan att ha undersökt dem. Vänligen kontakta oss för en besiktning med rörfilmning.

Frågor om våra produkter

Kan jag beställa Recyclean från er?

Vänligen kontakta din återförsäljare för att beställa Recyclean. Vi är tillverkare och säljer den inte.

Jag vill veta mer om PureMotion sugsystemet.

Det tillverkas av vårt tyska huvudbolag medentex. Vänligen kontakta dem för mer information eller fråga din återförsäljare.

Varifrån kan jag beställa reservdelar till mitt gamla Flex system, mitt amalsed system eller mitt PureMotion system?

Vänligen kontakta din återförsäljare om du behöver reservdelar.

Frågor om diskbänksavskiljaren

Varför blir det vatten stående i diskhon där vi har en amalgamavskiljare?

Varje avskiljare är avsedd och certifierad för ett speciellt vattenflöde. Vår avskiljare SRAB 99D är godkänd för en flödeshastighet av 3l/min. Därför kan det ta lite tid innan allt vatten har runnit ut från diskhon. Om det inte rinner ut alls kan det vara stopp i avloppet eller avskiljaren. Ring oss då och vi ska skicka ut en SRAB 99D som du själv kan byta ut. Om problemet uppstår fortfarande borde du ringa din tekniker.

Det läcker vatten från utjämningskärlet som sitter under diskbänken. Vad ska vi göra?

I de flesta fall betyder det att det är stopp någonstans. Om stoppet sitter i utjämningskärlet så ska det rengöras och slammet sparas i en behållare med lock till vårt nästa besök. Om stoppet sitter i slangen så kan man lossa den från avskiljaren, avlägsna stoppet och spara innehållet i en behållare med lock till vårt nästa besök. Om det är stopp i SRAB 99D så skickar vi gärna ut en avskiljare för utbyte.

  1. Ring mig.